b4l@bricksforlearning.ro

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce sem tellus, volutpat vitae purus in, molestie efficitur ante.

10 februarie 2021

Ziua internațională a umbrelei (10 februarie)

Ziua umbrelei s-a potrivit la țanc cu o poveste despre asocieri. La ce te gândești prima dată când zici umbrelă? Probabil la o umbrelă de ploaie, poate chiar la propria ta umbrelă. Dacă ai trăi într-o țară caldă însă, este sigur că te-ai gândi la o umbrelă de soare. În Europa, unde puține femei folosesc umbrela pentru a se apăra de soare și de bronz (aici este o altă poveste despre asocieri, bronzul fiind în general asociat cu sănătatea, idee cu care dermatologii bineînțeles nu sunt de acord), noțiunea de umbrelă de soare trimite la imaginea unei terase sau a unei plaje. Umbrela de soare înseamnă relaxare.

Deși un obiect banal, umbrela a reprezentat multă vreme un accesoriu corelat cu statutul social, materialul, decorațiunile, mânerul permițând o astfel de diferențiere. De asemenea, acum 150-200 de ani, umbrela de soare era un accesoriu care sublinia feminitatea purtătoarei, împrumutând acesteia trăsături inspirate de materialul diafan și culorile pastelate, musai asortate cu rochia. Fără a intra în teorii (ideologii) feministe, recunoștință maximă celor care au scurtat rochiile și au eliminat accesoriile inutile.

În anii ’70, Eleanor Rosch a lansat teoria prototipurilor conform căreia conceptele se formează în jurul unor prototipuri, adică a celor mai bune exemple pentru conceptul respectiv. De exemplu, prototipul pentru conceptul de fruct este măr (în limba română, cel puțin), mărul fiind în gândirea vorbitorilor exemplul tipic pentru categoria „fruct”. Această teorie a fost preluată și în domeniul lingvisticii cognitive, fiind folosită, printre altele, în explicarea câmpurilor lexicale. Dacă te-ai plictisit de teorie, mai ai un strop de răbdare pentru că trecem imediat la activități practice. Un câmp lexical este un grup de cuvinte care acoperă un câmp conceptual. De exemplu, câmpul lexical al conceptului de rudenie cuprinde cuvinte precum „mamă”, „tată”, „soră”, „frate” etc. Nu intrăm în amănunte legate de criticile aduse teoriei prototipurilor, dar am menționat acest câmp lexical tocmai pentru că din perspectiva ideologiilor legate de corectitudinea politică și drepturile minorităților, aceste cuvinte suferă interpretări în raport cu sensul lor clasic.

Revenind la umbreluța noastră, putem imagina diverse activități, de exemplu:

  • Preșcolari: planșe de colorat cu umbrele de soare și umbrele de ploaie. Repetarea anotimpurilor și a lunilor anului pornind de la întrebarea: în ce anotimpuri folosim umbrela? Cere copiilor să relateze o întâmplare folosind piese de lego și umbreluțe de cocktail.
  • Școlari mici: cu ce personaj din lecturi asociem umbrela? Răspunsul „prototipic”: Mary Poppins.
  • Elevi de gimnaziu: câmp lexical, sinonime, omonime, metafore bazate pe cuvântul „umbrelă”. Noțiunea de „termen-umbrelă”.
  • Elevi de liceu: moduri de formare a conceptelor. Ideologizarea conceptelor și a limbajului.

 

În încheiere, îți propun să folosești umbrela pentru a-ți descrie starea curentă. Eu mă gândesc la o umbrelă de plajă și la o umbreluță de coktail.