Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce sem tellus, volutpat vitae purus in, molestie efficitur ante.
Pe 8 februarie a fost ziua râsului și a fericirii. Ai zâmbit? Anticiparea emoțiilor plăcute generează o experiență agreabilă. Dacă încerci să zâmbești mai mult, chiar fără motiv, vei observa că viața ți se schimbă în bine. Nu, nu urmează o poveste ezoterică, mantre și tehnici de respirație. Zâmbetul și râsul au de a face cu relațiile cu cei din jur. Omul este o ființă socială (dacă nu eram convinși, pandemia ne-a arătat cu vârf și îndesat) și are nevoie de ceilalți pentru a se simți bine și în siguranță. Copiii zâmbesc și râd înainte de a învăța să vorbească, aceasta fiind, alături de plâns (ca expresie a disconfortului), prima formă de comunicare cu cei din jurul lor. În funcție de modul de relaționare, zâmbim sau râdem împreună pentru confirmarea conexiunii dintre noi. Este motivul pentru care personalului de vânzări i se recomandă să zâmbească. Zâmbetul este asociat cu amabilitatea și dorința de comunicare, premise ale stabilirii unei interacțiuni pozitive cu clientul. La fel, adolescenții râd mult împreună, în cadrul grupurilor, acest lucru consolidând apartenența la grupul respectiv, un factor psihologic specific acestei categorii de vârstă.
Când copiii sunt mici și intră în contact cu ceva amuzant, râd cu toții la unison. De aceea, la vârste mici, există tentația de a lăsa copiii să se uite la desene animate pentru a rezolva sarcini mai presante pentru că, în intervalul respectiv, sunt complet captivați de ecran (nu pleacă în căutarea altor activități, nu pun întrebări etc.), relaționând cu personajele și întâmplările, așa cum se întâmplă și în lumea reală. Este povestea aceea cu educatoarea care le pune desene animate copiilor pentru a avea liniște în clasă... La fel, de ce la bunici copiii se uită mai mult la desene animate decât acasă (unde, în general, perioada de expunere la ecran este mai riguros controlată)? Pe lângă faptul că bunicilor le este, în general, mai greu să umple timpul cu alte activități pentru copii, în mintea copilului, plăcerea provocată de desenele animate (râsul este asociat cu producția de endorfine) este pusă în conexiune cu bunicii care beneficiază astfel, într-o măsură mai mare, de afecțiunea celui mic.
Dacă tot am ajuns la desene animate și povești, vă aduceți aminte de împăratul care cu un ochi plângea și cu unul râdea? Dacă întrebăm copiii ce semnifică acest lucru, ne vor spune fără nicio îndoială că împăratul era fericit, dar era și trist. Râsul este, deci, un semn al fericirii. Fericirea este o emoție complexă care acoperă mai multe paliere, de la stare de bine și bucurie, până la mulțumire și satisfacție. În mod evident, fericirea este o stare profund subiectivă, neexistând o modalitate absolută și universală de măsurare a acesteia.
În domeniul nostru de interes - învățarea - râsul și fericirea sunt parametri importanți ai educației non-formale. Aceștia creează implicare (interes pentru obiectul învățării), un nivel mai ridicat de încredere și relaționare între copil și adult, pe de o parte și între copii, pe de altă parte, colaborare (învățarea bazată pe colaborare între copii este mai eficientă și mai puțin stresantă), integrare și satisfacție, toate acestea sporind motivația legată de învățare.
Bricks and Tricks: