Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce sem tellus, volutpat vitae purus in, molestie efficitur ante.
Din fericire, cititul împreună nu face parte din categoria „trebuie”, „este important”, pentru că a citi copilului sau împreună cu el nu presupune abilități suplimentare (cum se întâmplă, de exemplu, în cazul desenatului sau al confecționării de decorațiuni). Știi… momentele alea când copilul desenează sau modelează urât și tu și mai urât decât el?! Pentru noi, ca adulți, cititul este un automatism. Existența acestui automatism este motivul pentru care în sfera educației se discută din ce în ce mai mult de noțiunea de analfabetism funcțional (citești, dar nu înțelegi textul).
O veste bună este că cititul împreună are de-a face mai mult cu povestea și cu socializarea decât cu cititul în sine. Să ne gândim un moment la cluburile de lectură care adună persoane aparent pasionate de citit, în realitate interesate de anumite subiecte pe care doresc să le dezbată împreună. Povestea și povestitul datează din vremea primelor societăți când nu se cunoștea scrisul, iar ascultătorul și povestitorul își schimbau rolurile între ei.
Care este rolul poveștilor în viața noastră? Una dintre caracteristicile poveștii este că preia din elementele și funcția mitului. Din poveste copilul învață cum să facă parte din societate, cum să reacționeze când se confruntă cu anumite situații, un set extins de valori. Povestea este un bun prilej pentru a discuta despre contexte concrete, dar și despre emoții și idei.
Când copilul depășește vârsta la care i se citește și învață să citească singur, este o idee bună ca la început să fim alături de el. Beneficiile nu sunt numai de ordin „tehnic” (îl corectăm, îl ajutăm la cuvintele mai dificile, lămurim sensul cuvintelor necunoscute), ci și de natură psihologică. Pentru noi cititul este ușor, pentru el este greu, este o deprindere pe care de abia și-o formează. În acest sens, este important să se simtă sprijinit, ceea ce se va reflecta în mod pozitiv asupra relației de încredere cu adultul. De asemenea, prezența adultului este de ajutor pentru menținerea atenției asupra cititului. Din cauza ritmului foarte lent în care asociază literele și cuvintele pentru a forma sensul celor citite, copilul nu ajunge prea repede la partea care îi suscită curiozitatea și implicarea, care îl ține cu ochii pe carte. Se plictisește sau atenția îi este distrasă de alte obiecte din imediata apropiere. Să nu uităm că este încă la vârsta la care jocul și jucăriile au un rol important în viața sa. În momentul în care adultul citește împreună cu el și îl ajută, șansele de a rămâne atent la lectură cresc foarte mult.
Alte avantaje ale cititului împreună sunt legate de formarea unor obișnuințe. Familiaritatea generează emoții pozitive. Necunoscutul și noutatea mai degrabă ne sperie. Să nu uităm că mersul la școală și noile cerințe legate de comportament, dobândirea de noi cunoștințe și abilități etc. reprezintă o nouă etapă din viața copilului, iar perioada de tranziție dintre două etape nu este mereu simplă.
Bricks and Tricks:
Discută cu el despre cele citite. Astfel, îți vei da seama ce a înțeles, iar el va fi încântat că te interesează. Pentru copil este important să știe că preocupările lui sunt interesante și pentru tine. Pe lângă consolidarea încrederii, acest lucru contribuie și la o mai mare deschidere și comunicare din partea lui.
Nu în ultimul rând nu ține morțiș la cărțile copilăriei tale. Lumea s-a schimbat mult de atunci. Este o idee bună să cauți pe internet statistici referitoare la cele mai bine vândute cărți pentru copii.